GALERIE BLOEMENDAAL
online podium voor beeldende kunst, muziek, theater, literatuur, performance
Maart 2019
Exposanten: Gea Snijders, Imara Reulings, Marja van Bezu, Helena Nascimento, Marion van Harreveld, Eric Ebbinge, Floor de Bruyn Kops
![Maart 2019](https://static.wixstatic.com/media/3f4e9a_4aa6e880b0464b6a9c1782a63533f0f2~mv2.jpg/v1/fill/w_260,h_195,al_c,q_80,enc_auto/3f4e9a_4aa6e880b0464b6a9c1782a63533f0f2~mv2.jpg)
![Maart 2019](https://static.wixstatic.com/media/3f4e9a_4aa6e880b0464b6a9c1782a63533f0f2~mv2.jpg/v1/fill/w_260,h_195,al_c,q_80,enc_auto/3f4e9a_4aa6e880b0464b6a9c1782a63533f0f2~mv2.jpg)
Tijd & locatie
14 mrt t/m 6 apr 2019
Galerie Bloemendaal, Bloemendaalseweg 46, 2061 CL Bloemendaal, Netherlands
Over de expositie
Een nieuwe expositie in galerie Bloemendaal, pop-up podium voor beeldende kunst in het grote leegstaande pand van de voormalige winkel van Blokker, midden in de winkelstraat van Bloemendaal. Het pand mag gebruikt worden voor exposities en kunst gerelateerde activiteiten, lezingen, workshops, e.d.
Kunst is een mooie bestemming voor tijdelijke leegstand. Van 14 maart tot 6 april exposeren Gea Snijders, Imara Reulings, Marja van Bezu, Helena Nascimento, Marion van Harreveld, Eric Ebbinge, Floor de Bruyn Kops
Mijn voorliefde voor kunst en interesse op het gebied van mode en architectuur geven mij voldoende inspiratie om mooie sieraden te ontwerpen. Tijdens het werkproces ben ik sterk doelgericht bezig. Daardoor neem ik niet gauw genoegen met het eindresultaat, een echte perfectionist dus. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe technieken en toepassingen van materialen, daarbij ga ik graag nieuwe uitdagingen aan en probeer ik mijzelf hierdoor steeds te blijven ontwikkelen.
Voor mijn sieraden gebruik ik voornamelijk goud en zilver al of niet gecombineerd met diverse edelstenen en parels. Ik werk zowel in opdracht als aan mijn eigen collectie. Deze collectie is veelzijdig en kenmerkt zich door het gebruik van strakke vormen aan de ene kant en organische vormen aan de andere kant. Het komt vaak voor dat de gebruikte edelstenen het uitgangspunt vormen voor het te realiseren ontwerp.
Imara Reulings
Marja van Bezu voltooide in 2009 de vakopleiding Keramiek in Gouda, aangevuld met extra leerjaren Handvormen en Glazuren.
Haar werk is de afgelopen jaren op verschillende exposities door heel Nederland tentoongesteld. Tevens wordt haar werk aangeboden bij de kunstuitleen Leeuwarden. "Het figuratieve werk komt voort uit het dagelijkse leven. Situaties die indruk hebben gemaakt en vragen om een vertaling in beeld. Vaak gecombineerd met andere materialen waardoor er verstilde scenes ontstaan. Het abstracte werk ontstaat uit op de draaischijf gevormde werken die vervolgens op de hand verder bewerkt worden. Huidafwerking, kleisoort en kleur spelen hierin een prominente rol spelen. De kommen zijn ook gedraaid en daarna handmatig verder gevormd. Vaak wordt er in de kom een handgeschilderd “token” toegevoegd."
Helena werkt het meest met acrylverf op doek en de werken zijn zowel abstract als figuratief. Fantasieën en droomwerelden gebruiken zij als uitgangspunt, waarvan de kroon vaak te zien is als symbool. Voor Helena is de kroon een synoniem voor sprookjes; in feite alles dat ver weg is van de realiteit, is volgens haar een waardevolle gedachte. “Het leven kan zo voorspelbaar en donker zijn, dat zij niet de depressies op het doek wil zetten, alleen de fantasieën en dromen.” De kenmerken zijn het gebruik van warme tinten in combinatie met materialen zoals o.a. bladgoud, zilver, stof, zink, etsen, foto’s etc.
Als ik werk maak op mijn atelier ervaar ik rust. De natuur is mijn grote inspiratie bron. Ben gefascineerd door spelingen van het licht, rotsen, water sneeuw en wolken. Wanneer ik bezig ben in mijn atelier is het een grote chaos. Het lijkt of ik alles door elkaar doe maar er is wel degelijk een lijn in te ontdekken. Ik kan uren bezig zijn met nieuwe ontdekkingen op zelf gemaakt papier met inkt acryl en houtskool. Tijdens het werken komt er een stroom van associaties op gang en kies dan uit alle materialen en mogelijkheden. Wat ik heb meegemaakt of gezien probeer ik uit te drukken op doek of papier.
Eric Ebbinge
Sinds 1983 wordt Teylers Museum niet alleen bestuurd door de Stichting, maar is er ook een eigen directeur. Mr. Eric Ebbinge, de eerste directeur* (1983 - 2001) van Teylers Museum studeerde rechten in Amsterdam maar volgde ook een opleiding Beeldende Kunst Ateliers 63 in Haarlem. Onder zijn directie kwam het werk- en depotgebouw “Zegelwaarden” en de nieuwbouw van Hubert Jan Henket in 1996 tot stand. Ebbinge zette Teylers Museum definitief op de kaart en gaf aan het oudste museum van Nederland een eigentijdse dimensie. Hij blies het verzamelen van eigentijdse tekenkunst nieuw leven in en kocht werk van o.a. Lucassen, Waldo Bien, Helen Frik, Otto Egberts en Marlene Dumas.
Alles is met elkaar verbonden en tegelijkertijd is alles ook verschillend. Schilderen is een spel van vorm, kleur, structuur, lijn en vlak. Vormentaal is grenzeloos, een kleine verandering geeft direct een ander beeld. In de beeldende kunst wil je een verhaal vertellen maar ook is het een schilderkunstig onderzoek. Het is een ontdekkingsreis, op zoek naar iets wat je wellicht nooit helemaal zal vangen. Elk schilderij is een avontuur. Schilderen is passie, geluk en loslaten.